19. mai 2007

Tibetanske guder


En artig samling tibetanske guder. Disse bildene er fra et tibetansk kloster i byen Gyantse. Jeg måtte betale 10 yuan (8 kr) for å ta disse bildene. Hvis jeg ikke betalte måtte jeg legge igjen kamera i porten, og det turte jeg ikke.

Buddhismen ble innført i Tibet fra India på 600-800-tallet og har siden blitt blandet med eldre tradisjoner og utviklet seg i en særegen tibetansk retning. Grunnprinsippene er imidlertid de samme som i alle andre buddhistiske tradisjoner. Respekt for alle levende vesener og troen på reinkarnasjon. Klostrene spiller en svært sentral rolle, og finnes over alt i landet. De største kan sammenlignes med universiteter og tar vare på den buddhistiske lærdomstradisjonen i tillegg til å være viktige institusjoner for høyere utdanning.
Den viktigste representant for den tibetanske buddhismen i dag er den 14. Dalai Lama, Tenzin Gyatso. Han er tibetanernes politiske og religiøse leder, og er i dag eksilregjeringens overhode i landsbyen Dharamsala i India.
























Morgan tar levende bilder fra den lille tibetanske byen Gyantse mens jeg undersøker byens kloster:

Ingen kommentarer: